Instytut Badań Outdooru IBO Sp. z o.o. zmienił strukturę właścicielską. Firmy AMS i Ströer Polska odkupiły udziały w spółce IBO od trzeciego udziałowca – firmy Clear Channel Poland. W związku z tym 30 listopada 2018 r. Rada Nadzorcza IBO powołała nowy zarząd. W jego skład wchodzą Bartosz Barański i Waldemar Kruk. Jednocześnie Rada Nadzorcza wyraziła podziękowanie dotychczasowemu zarządowi w osobie Pawła Tyszkiewicza za kierowanie spółką w pierwszym etapie projektu, polegającym na przeprowadzeniu badania i udostępnieniu danych udziałowcom.

 

Na styczeń 2019 r. IBO zapowiedział wdrożenie kolejnego etapu projektu Outdoor Track. Będzie nim przedstawienie i przekazanie do testów platformy autoryzacyjnej IDS dla nośników objętych badaniem. Warsztat planerski inaugurujący wprowadzenie platformy odbędzie się 22 stycznia 2019 r. w Warszawie.

Platforma pozwala wyliczyć wskaźniki kampanii z wykorzystaniem nośników wszystkich firm, które zostały przebadane w projekcie Outdoor Track, czyli AMS, Clear Channel i Ströer – mówi Waldemar Kruk – Korzystanie z niej odbywać się będzie poprzez autoryzowany dostęp internetowy. W pierwszych tygodniach użytkownicy będą mogli testować rozwiązanie pracując na przygotowanych przez IBO kampaniach demonstracyjnych. Po tym okresie, wszyscy zarejestrowani użytkownicy będą mogli autoryzować parametry mediowe rzeczywistych ofert – dodaje.

Udostępnienie rynkowi platformy autoryzacyjnej umożliwi długo oczekiwaną zmianę modelu sprzedaży outdooru – przejście na planowanie i kupowanie OOH z uwzględnieniem wskaźników mediowych i porównywalności z innymi mediami. Innymi słowy – pozwoli na sprzedaż widowni, a nie pojedynczych tablic – mówi Bartosz Barański.
Projekt Outdoor Track jest realizowany zgodnie z metodologią opartą na licencji brytyjskich badań reklamy zewnętrznej Route. Badanie bazuje na następujących danych:

  • natężenie ruchu indywidualnego, komunikacji miejskiej oraz pieszych w oparciu o Macierze Ruchu przygotowane przez Biuro Inżynierii Transportu
  • dane o sposobach przemieszczania się i zwyczajach komunikacyjnych mieszkańców w oparciu o technologie GPS zrealizowane przez instytuty Kantar Millward Brown oraz IPSOS
  • baza danych o nośnikach reklamowych uwzględniająca wszystkie cech fizyczne nośników (położenie nośnika, wymiary, wysokość, odległość od strumienie ruchu, clutter)

Badanie objęło swoim zasięgiem 10 największych aglomeracji w Polsce tj.: agl. warszawską, śląską, krakowską, trójmiejską, łódzką, poznańską, wrocławską, szczecińską, bydgoską i lubelską (w sumie 148 gmin w ramach aglomeracji).

Metodologia umożliwia wyliczenie kluczowych wskaźników mediowych dla kampanii outdorowych tj: GRP, zasięgu i częstotliwości. Pozwoli to na bardziej efektywne planowanie kampanii OOH.

 

Waldemar Kruk:

Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, Executive MBA (Uniwersytet Warszawski we współpracy z University of Illinois at Urbana – Champaign USA) oraz Szkoły Głównej Handlowej. Z branżą reklamową związany od 1994r. Współtwórca standardu badań czytelnictwa (PBC) i badania audytorium radiowego (RadioTrack). W latach 2004-2013 prezes zarządu spółki Polskie Badania Outdooru Sp. z o.o. Do listopada 2018r. członek Rady Nadzorczej Instytutu Badań Outdooru Sp. z o.o.

Założyciel INSIGHT PRO, firmy doradczej specjalizującej się w analizach strategicznych, data-miningowych oraz narzędziach wspomagających marketing sprzedaży. Obecnie Head of Business Intelligence w  AMS SA (Grupa Agora).

 

Bartosz Barański:

Doświadczony badacz i manager, związany z branżą badawczą od 1997 roku. Na początku kariery zawodowej zajmował się głównie badaniami rynkowymi telewizji, natomiast outdoorem od 2001 roku. W latach 2005-2006 był również dyrektorem warszawskiego oddziału domu mediowego Media Concept. W Grupie Ströer pełni funkcję Dyrektora ds Marketingu i Badań.