Czym jest Instytut Badań Outdooru
Instytut Badań Outdooru Sp. z o.o. (skrót: IBO; wymawiaj: IBEO) powstał w 2013 roku w odpowiedzi na potrzebę rozwoju i zwiększenia konkurencyjności rynku reklamy zewnętrznej w Polsce (OOH) w stosunku do innych mediów.
Instytut został założony przez trzy wiodące firmy na polskim rynku reklamy zewnętrznej (ponad 81% proc. rynku liczonego wartościowo)1: AMS S.A., Clear Channel Poland Sp. z o.o. i Ströer Polska Sp. z o.o.
IBO jest organizacją otwartą dla rynku OOH w Polsce.
Podstawą działalności Instytutu jest wprowadzenie na polski rynek wspólnego standardu badawczego reklamy zewnętrznej. Standard opracowywany jest w ramach projektu badawczego Outdoor Track.
Oprócz działalności badawczej Instytut Badań Outdooru będzie popularyzował wszystkie istotne inicjatywy informacyjne i edukacyjne dotyczące szeroko rozumianego rynku outdooru w Polsce. Od listopada 2015 roku Instytut jest członkiem Porozumienia Badaczy Mediów, inicjatywy zrzeszającej instytucje badające rynek mediów w Polsce.
Historia powstania
Kalendarium
Rok 2015
Listopad 2015 – Instytut Badań Outdooru dołącza do Porozumienia Badaczy Mediów – inicjatywy zrzeszającej firmy badające rynek prasy (Polskie Badania Czytelnictwa), telewizji (Nielsen), radia (Komitet Badań Radiowych), internetu (Polskie Badania Internetu) oraz reklamy (Kantar Media).
Październik 2015 – prezentacja wstępnych wyników badania Outdoor Track na XVI Kongresie Badaczy Rynku i Opinii.
Kwiecień 2015 – zakończenie badania założycielskiego Travel Survey przez Millward Brown i Ipsos.
Marzec-kwiecień 2015 – pomiary natężenia ruchu dla aglomeracji trójmiejskiej i krakowskiej.
Rok 2014
Październik-listopad 2014 – pomiary natężenia ruchu dla GOPu, aglomeracji łódzkiej i szczecińskiej.
Kwiecień 2014 – rozpoczęcie pomiaru Travel Survey przez Millward Brown i Ipsos.
Marzec-kwiecień 2014 – pomiary natężenia ruchu dla aglomeracji: warszawskiej, wrocławskiej, poznańskiej i lubelskiej.
Luty 2014 – utworzenie bazy nośników Inventory Management System.
Rok 2013
Grudzień 2013 – podpisanie umowy z firmą MGE Data odpowiedzialną za modelowanie danych pochodzących z Travel Survey oraz łączenie wszystkich komponentów projektu badawczego w całość (w tym Inventory Management System (IMS)).
Grudzień 2013 – podpisanie przez IBO umowy z firmami badawczymi Millward Brown i Ipsos i uruchomienie tym samym pierwszego komponentu projektu badawczego Outdoor Track – Travel Survey.
Listopad 2013 – podpisanie umowy z Biurem Inżynierii Transportu wykonującym badanie pomiaru natężenia ruchu.
Październik 2013 – podpisanie listu intencyjnego pomiędzy IBO i SAR o współpracy dotyczącej konsultowania i wdrażania wyników badań reklamy zewnętrznej.
Październik 2013 – powołanie na prezesa IBO Pawła Tyszkiewicza, pełnomocnika zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.
Styczeń 2013 – wydanie przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgody na powołanie Instytutu Badań Outdooru.
Właściciele
Projekt badań reklamy zewnętrznej został zainicjowany przez trzy firmy out-of-home w Polsce: AMS SA, Clear Channel Poland Sp. z o.o. i Ströer Polska Sp. z o.o. Od listopada 2018 roku właścicielami IBO są AMS SA i Ströer Polska Sp. z o.o.
O firmie AMS S.A.
AMS jest liderem reklamy Out-of-Home (OOH) w Polsce, zdobywcą licznych nagród. Działa w obszarze klasycznego i cyfrowego OOH. Od września 2002 r. należy do Grupy Agora. Klientom oferuje skuteczne kampanie z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi na blisko 23 tys. powierzchni reklamowych, dysponując, jako jedyna firma, systemami nośników z każdego segmentu rynku.
AMS jest liderem w segmencie mebli miejskich – na podstawie kontraktów z największymi gminami w Polsce wyposażył w nie ponad 30 największych polskich miast. Zrealizował pionierskie na polskim rynku inwestycje w zrewitalizowanych obszarach Szczecina, Warszawy i Wrocławia. Spółka jest wyłącznym operatorem wiat przystankowych w Warszawie i Krakowie.
AMS znany jest z działań społecznych, m.in. na rzecz integracji osób niepełnosprawnych. W 2013 roku spółka powołała do życia Fundację „Akademia Integracji”. W ramach działań na rzecz środowiska prowadzi programy – Galeria Plakatu AMS i AMS dla miast.
O firmie Ströer Polska sp. z o.o.
Spółka będąca częścią europejskiej grupy Ströer Media AG – wiodącego dostawcy usług reklamowych out-of-home oraz online. Firma oferuje zindywidualizowane i w pełni zintegrowane rozwiązania komunikacyjne klasy premium. Na polu mediów cyfrowych, Ströer wyznacza w Europie nowe standardy w zakresie innowacji i jakości otwierając tym samym nowe, zaawansowane możliwości kontaktu reklamodawcy z konsumentem.
Firma oferuje reklamy na ponad 280.000 powierzchni reklamy zewnętrznej i kilka tysięcy stron internetowych. Z łącznym przychodem w wysokości 720 milionów euro za rok obrachunkowy 2014, Ströer Media AG jest jedną z wiodących firm reklamy zewnętrznej w Europie.
Grupa Ströer zatrudnia blisko 2400 pracowników w ponad 70 lokalizacjach.
Partnerzy
Route (UK)
eye-trackingowemu, który koryguje widoczność nośnika, wiemy, ile osób rzeczywiście widzi nośniki reklamowe. W efekcie możemy określić liczbę realnych kontaktów z nośnikiem – VISIBILITY ADJUSTMENT INDEX (VAI) i co ważne, jest to jedyny taki parametr w badaniach mediów.
Biuro Inżynierii Transportu
Biuro projektowe zajmujące się badaniami komunikacyjnymi, projektowaniem dróg i ulic, wdrażaniem systemów sterowania ruchem drogowym i innymi pracami projektowymi związanymi z komunikacją.
BIT dostarcza do Outdoor Track danych w zakresie natężenia ruchu – bada globalną liczbę przemieszczeń osób w wymiarze dobowym, tygodniowym i miesięcznym. Dane o natężeniu uwzględniają zmienność ruchu w odniesieniu do dni tygodnia i poszczególnych miesięcy w roku. W projekcie IBO dane te są podzielone na 3 kategorie ruchu:
- pieszy
- komunikację miejską
- transport indywidualny
Navteq
Amerykańska firma dostarczająca dane do Systemów Informacji Geograficznej. W ramach badania Outdoor Track dostarcza mapy cyfrowe wykorzystywane do agregacji danych pomiarowych.
Ipsos i Millward Brown
Ipsos to trzecia co do wielkości światowa grupa badawcza, obecna na 84 rynkach. Millward Brown jest największym ośrodkiem badań marketingowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
W ramach badania Outdoor Track te dwie firmy badawcze odpowiadają za przeprowadzenie Travel Survey, w ramach którego dostarczane są dane o zwyczajach komunikacyjnych mieszkańców danej aglomeracji. Próba ponad 5 tysięcy mieszkańców poruszała się przez 14 lub 28 dni z nadajnikiem GPS MOBITESTEM. Mobitest jest urządzeniem, które pozwala na przesyłanie danych o lokalizacji użytkownika w czasie ciągłym.
Travel Survey sprawdza nie tylko ścieżki, którymi poruszają się konsumenci, ale dzięki wywiadom dostarcza bogatej wiedzy na temat badanych osób.
Red Research
Brytyjska firma zajmująca się badaniami rynku i mediów. Rola Red Research w badaniu Outdoor Track polega na stworzeniu modelu Reach & Frequency, dzięki któremu powstają wskaźniki mierzenia widowni.
MGE Data
MGE Data gromadzi dane ze wszystkich etapów badania. Zebrane dane są agregowane w systemie Inventory Management System (IMS). IMS to baza danych zawierająca kompletne informacje na temat cech fizycznych konkretnych nośników, która obejmuje: rozmiar nośnika, odległości od drogi, azymut, wysokość, oświetlenie, przeszkody, clutter oraz zintegrowane dane o strumieniach ruchu.
Źródła:
1) Monitoring Wydatków Reklamowych Kantar Media, przychody w 2018 roku.