Na zlecenie Instytutu Badań Outdooru Biuro Inżynierii Transportu Ruchu opracowało współczynniki zmian ruchu w okresie 2014 – 2021. Prognoza uwzględniła specyficzną sytuację dla każdej z badanych aglomeracji z uwzględnieniem poszczególnych środków transportów. Z przeprowadzonej analizy wynika, że ruch samochodowy oraz pieszy w przeciągu ostatnich 7 lat zyskuje w 9 z 10 badanych aglomeracji. W stosunku do 2014 ruch samochodowy najbardziej zyskuje na Śląsku (17%) zaś ruch pieszy w Poznaniu (65%).
Ruch w pandemii
Biorąc pod uwagę przedłużającą się pandemiczną sytuację Biuro Inżynierii Transportu Ruchu opracowało również algorytm umożliwiający elastyczne przeliczanie natężenia ruchu w zależności od sytuacji. Zmiany w ruchu w wyniku pandemii są mocno zróżnicowane w zależności od środka transportu i okresu (okresy lockdown’u i łagodzenia obostrzeń). Dlatego prognoza korygowana jest w oparciu o informację jaką jest motywacja podróży.
Przeliczenie wartości natężenia ruchu z uwzględnieniem korekty jest możliwe dla każdej z opisywanych przez nas 10 aglomeracji. Dla każdej z nich współczynnik uwzględni każdy z opisywanych środków transportu, a także specyficzną strukturę wiekową mieszkańców.
Współczynnik, w razie konieczności stosowania, odnosić będzie się do prognozowanych danych na 2021 rok elastycznie redukując je w zależności od sytuacji epidemicznej.
WKPAS = 1 – UNAS*K – UPAS*(0,023*K+0,06+0,005)-U65+AS*0,19
Gdzie:
UNAS – Udział podróży związanych z nauką we wszystkich podróżach wykonywanych środkiem transportu S w aglomeracji A
UPAS – Udział podróży związanych z pracą we wszystkich podróżach wykonywanych środkiem transportu S w aglomeracji A
U65+AS – Udział wszystkich podróży osób grupy emeryt/rencista w podróżach środkiem transportu S w aglomeracji A
K – współczynnik przyjmujący wartości 1 – gdy szkoły są zamknięte i 0 – gdy szkoły są otwarte.
Wartości udziałów UX zostały wyliczone na podstawie badań i modeli ruchu, i zebrane w poniższej tabeli.
Zatem chcąc wyliczyć jaki wpływ na ruch samochodów osobowych w Warszawie miały obostrzenia spowodowane pandemią przy pełnym zamknięciu szkół, współczynnik redukcyjny przyjmie wartość:
WKPAS = 1 – 0,053*1 – 0,503*(0,023*1+0,06+0,005)-0,036*0,19 = 0,896
Otrzymujemy więc prawie 11% redukcję ruchu.
Warto zauważyć, że współczynnik ten można modyfikować dla innych niż epidemia, nietypowych sytuacji.